کمپین هریس در آستانه شکست

از زمان معرفی کامالا هریس به‌عنوان نامزد حزب دموکرات در اواخر ژوئیه، او و تیمش بارها هشدار داده‌اند که وضعیت رقابتی آنها چندان مطلوب نیست. علی‌رغم پوشش مثبت رسانه‌ای و برگزاری موفق کنوانسیون ملی دموکرات‌ها، هریس هنوز نتوانسته است برتری معناداری در نظرسنجی‌ها به دست آورد. هرچند او موفقیت هایی را در مناظره‌ها -به ویژه در برابر دونالد ترامپ- به دست آورد، اما کمپین او همچنان با مشکلات اساسی روبه‌رو است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد با کمتر از چهار هفته تا روز انتخابات آمریکا، رأی‌گیری پستی در برخی از ایالت‌های کلیدی آمریکا آغاز شده است. در حالی که رای‌دهندگان در ایالت‌های چرخشی مانند میشیگان، ویسکانسین، و پنسیلوانیا وارد فرآیند رأی‌گیری شده‌اند، اخبار نگران‌کننده‌ای برای کمپین کاملا هریس، نامزد حزب دموکرات وجود دارد. در جدیدترین نظرسنجی‌ها، هریس در برخی ایالت‌ها با دونالد ترامپ تقریباً در وضعیت تساوی قرار دارد و در ایالت‌هایی مانند اوهایو، ترامپ با ۵۰ درصد آرا از هریس پیشی گرفته است. نگرانی‌ها در مورد کاهش مشارکت رأی‌دهندگان جوان و رنگین‌پوست نیز از چالش‌های جدی کمپین او است.

از زمان معرفی کامالا هریس به‌عنوان نامزد حزب دموکرات در اواخر ژوئیه، او و تیمش بارها هشدار داده‌اند که وضعیت رقابتی آنها چندان مطلوب نیست. علی‌رغم پوشش مثبت رسانه‌ای و برگزاری موفق کنوانسیون ملی دموکرات‌ها، هریس هنوز نتوانسته است برتری معناداری در نظرسنجی‌ها به دست آورد. هرچند او موفقیت هایی را در مناظره‌ها -به ویژه در برابر دونالد ترامپ- به دست آورد، اما کمپین او همچنان با مشکلات اساسی روبه‌رو است.

علی‌رغم برخی تحلیل‌ها که ابراز نگرانی‌های دموکرات ها را به عنوان یک استراتژی هوشمندانه برای جلب حمایت رأی‌دهندگان معرفی می‌کنند، واقعیت این است که رقابت بین دو نامزد همچنان شدیداً به هم نزدیک است، خصوصاً در ایالت‌های کلیدی تعیین‌کننده سرنوشت انتخابات. کمپین هریس در مقایسه با کارزار جو بایدن در سال ۲۰۲۰، در بسیاری از جنبه‌ها ضعیف‌تر ظاهر شده است. بایدن در سال ۲۰۲۰ با اختلاف نسبتاً بیشتری جلو بود، اما در نهایت با اختلاف کمی پیروز شد. این موضوع به دموکرات‌ها دلیلی می‌دهد که درباره عملکرد هریس نگرانی های جدی داشته باشند.

هرچند ترامپ با سابقه ریاست‌جمهوری‌اش از بسیاری جهات نقطه‌ضعف‌هایی دارد که می‌تواند به عنوان عاملی علیه او عمل کند – ازجمله کاهش مالیات‌ها که به نفع ثروتمندان، عدم مدیریت کارآمد پاندمیکرونا و تاثیر منفی بر جوامع مهاجر – اما کمپین هریس هنوز نتوانستهاست ائتلاف شکننده‌ای را که بایدن در سال ۲۰۲۰ ایجاد کرد را بازسازیکند. آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که هریس در میان گروه‌هایکلیدی رأی‌دهندگان مانند رنگین‌پوستان، مسلمانان و جوانان عملکردضعیف‌تری نسبت به بایدن دارد. همچنین، در میان رأی‌دهندگان کم‌درآمد وافرادی با تحصیلات پایین‌تر، او از ترامپ عقب مانده است.

در حالی که بسیاری از تحلیلگران سیاسی معتقد هستند دوره دوم ریاست‌جمهوری ترامپ می‌تواند پیامدهای عمیق و نامطلوبی برای طبقه کارگر و جنبش کارگری در آمریکا -خصوصاً سیاست های اقتصادی او به ویژه در زمینه کاهش مالیات بر ثروتمندان و تضعیف مقررات کارگری که منجر به تشدید نابرابری ها میشود- داشته باشد؛ اما دموکرات‌ها با چالش های بسیار جدی در جذب حمایت اتحادیه های کارگری مواجه هستند؛ به گونه ای که این احتمال وجود دارد او بدترین نامزد دموکرات در دهه های اخیر در این زمینه باشد. در مقابل ترامپ با وجود سابقه‌ی نامطلوبش اما موفق به جذب حمایت مطلوب‌تری از طبقه کارگری بوده است؛ به گونه‌ای کهبه ادعای هری انتن، تحلیلگر شبکه CNN،‌ «ترامپ محبوبترین نامزد جمهوری خواهان در میان طبقه کارگر است».

از سوی دیگر، در میان رأی‌دهندگان عرب آمریکایی، حمایت از هریس به دلیل نقش دولت آمریکا در مناقشات غرب آسیا، به‌ویژه بحران غزه، به شدت کاهش یافته است. در نظرسنجی اواسط سپتامبر توسط مؤسسه عرب آمریکایی (AAI)، ترامپ با ۴۶ درصد در مقابل ۴۲ درصد هریس در میان این گروه پیشتاز است. این فاصله نشان‌دهنده یک تغییر عمده نسبت به انتخابات ۲۰۲۰ است، جایی که جو بایدن توانست نزدیک به ۶۰ درصد از آرای این گروه را کسب کند. بسیاری از رأی‌دهندگان عرب آمریکایی، جنگ غزه و سیاست‌های آمریکا در قبال اسرائیل را از نگرانی‌های اصلی خود می‌دانند و معتقدند که درصورتی که دموکرات ها در سیاست های حمایتی خود تجدید نظر کنند، میتوانند مجدداً از آن ها حمایت کنند.

در ایالت میشیگان، که جمعیت قابل‌توجهی از رأی‌دهندگان عرب آمریکایی، به‌ویژه فلسطینیان و لبنانی‌ها را در خود جای داده است، هریس نیز با مشکلات مشابهی روبه‌رو برای جلب حمایت این گروه از رأی‌دهندگان مواجه است. بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ توانست میشیگان را با اختلاف صد و پنجاه هزار رأی از ترامپ ببرد، در حالی که هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶ آن را با ده هزار رأی از دست داد. جنبش ملی بی‌تعهد که بیش از صد هزار رأی‌دهنده را در انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها در میشیگان جذب کرد، یکی از جنبش‌های اجتماعی مهم در این ایالت است که از حمایت هریس خودداری کرده است. این گروه به دلیل مواضع هریس در حمایت از اسرائیل، به‌ویژه در زمینه تأمین تسلیحات، به دموکرات‌ها پشت کرده است.

این پویایی‌های سیاسی باید برای کمپین دموکرات‌ها که وارد مرحله نهایی رقابت‌ها می‌شود، هشداردهنده باشد. بسیاری از رای دهندگان اعتقاد دارند اگر دموکرات‌ها به اندازه‌ای که ادعا می‌کنند، تهدیدهای استبدادی ترامپ را جدی می‌گیرند، چرا نتوانسته‌اند در سیاست‌های خود تغییراتی ایجاد کنند که باعث جذب مجدد گروه‌های رأی‌دهنده‌ای شود که می‌توانند سرنوشت انتخابات را تغییر دهند؟ آیا کمپین هریس حاضر است به خواسته‌های اکثریت رأی‌دهندگان عرب آمریکایی، به ویژه در زمینه آتش‌بس در غزه، پاسخ دهد؟ نظرسنجی مؤسسه AAI نشان می‌دهد که حمایت از محدودیت‌های نظامی علیه اسرائیل می‌تواند باعث افزایش ۵۶ درصدی حمایت از هریس در میان این گروه از رأی‌دهندگان شود.

نتانیاهو بارها و بارها ثابت کرده است که تمایلی به دستیابی به آتش بس یا پایان جنگ ندارد؛ با این حال، هریس همچنان هیچ تمایلی برای استفادهاز نفوذ گسترده آمریکا برای اعمال فشار بر نتانیاهو ابراز نکرده است. از آن طرف ترامپ به‌رغم مواضع مشابه در حمایت از اسرائیل از عدم قاطعیت کاملا هریس استفاده کرده و در تبلیغات خود اعلام کرده که قصد دارد به درگیری‌های نظامی پایان دهد. اگرچه او هیچ راهکار دقیقی برایاین کار ارائه نکرده است؛ اما در برخی از نظرسنجی ها در میان جوامع مسلمان آمریکا توانسته شانه به شانه هریس حمایت داشته باشد و حتی در برخی از آن ها پیشی بگیرد.

در زمینه اقتصاد نیز هریس این شانس را داشت تا از رویکردهایپوپولیستی و عدالت‌محور استفاده کند تا از ائتلاف‌های کارگری و رأی‌دهندگان طبقه کارگر حمایت بیشتری جذب کند. کمپین او حتی در زمینه مرکزیت قرار دادن سیاست‌های مشخص و جسورانه‌ای مانند حداقل دستمزد فدرال ۱۵ دلاری، گسترش تأمین اجتماعی و کاهش قیمت داروها،‌ ناکام ماند. ایده ای که در سال ۲۰۲۰، بایدن را از طریق پیام های حمایتی از طبقه کارگر، در ایالت های کلیدی به پیروزی رساند.

هریس، علی حتی در زمینه جذب رأی‌دهندگان جوان نیز شکست خورده و هنوز نتوانسته آن انرژی و اشتیاقی که برای پیروزی بایدن در سال ۲۰۲۰ موثر بود را بازآفرینی کند. یکی از مشکلات عمده، کاهش ثبت‌نام رأی‌دهندگان جوان نسبت به چهار سال پیش است. این موضوع به‌ویژه در میان جوانان رنگین‌پوست نگرانی های زیادی را در آمریکا ایجاد کردهاست؛ گروه‌هایی که در انتخابات قبلی از حامیان اصلی دموکرات‌ها بودند، اما اکنون به دلیل مسائل اقتصادی و سیاست‌های خارجی، از جمله حملات اسرائیل به غزه، تردید دارند که از هریس حمایت کنند. عدم توفیق حزب دموکرات برای انتقال پیام های خود به شکل موثر به این گروه‌ها میتواند برای آنها هزینه ساز باشد.

هریس، برخلاف کمپین محافظه‌کارانه جمهوری‌خواهان، می‌توانست با حرکت به سمت سیاست‌های چپ‌گرایانه و جلب حمایت جنبش‌های مردمی و اتحادیه‌های کارگری، انرژی جدیدی به کمپین خود بدهد. جنبش‌هایی نظیر جنبش طلوع و حزب خانواده‌های کارگر در ایالت‌های چرخشی فعال هستند که میتوانند به عنوان موتور محرکی برای دموکرات ها فعال شوند. اما این تلاش‌ها در صورتی نتیجه‌بخش خواهد بود که کمپین هریس بتواند رأی‌دهندگان ناراضی را به‌طور ملموسی متقاعد کند که سیاست‌های او به نفع آن‌ها است. در نظرسنجی اخیر در پنسیلوانیا، بسیاری از کارگران طبقه متوسط ابراز تردید نسبت به هریس کرده‌اند، و مهار این تردیدها چالشی بزرگ برای کمپین اوست.

هریس در حال از دست دادن فرصت‌هایی است که بایدن در سال ۲۰۲۰ از آن‌ها بهره برده بود. اگرچه هنوز زمان باقی است، اما بدون تغییر جدی در راهبردها و تلاش برای جذب گروه‌های ناراضی، اوضاع برای کمپین هریس در حال بدتر شدن است. حزب دموکرات در شرایطی قرار گرفته که ممکن است فرصت بازسازی ائتلاف‌های خود را از دست بدهد و بار دیگر دموکرات ها فرصت ریاست جمهوری را به رقیب خود واگذار کنند.

۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۷
کد خبر: 60948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha